Nową drogą o długości 1,2 km z wiaduktem nad torami kolejowymi, która lepiej skomunikuje Stare Miasto i odciąży ruch m.in. w Alejach, powinniśmy pojechać w I kwartale 2026 r. Na razie czeka nas zamknięcie dwóch rond – na czas prac przy nawierzchni ścieralnej.
Plac budowy inwestycji po raz kolejny wizytował prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, który rozmawiał z przedstawicielami wykonawcy inwestycji – firmy Primost Południe, Miejskiego Zarządu Dróg, a także inżyniera kontraktu (Primex).
Koszt tego ważnego zadania to 95 mln zł (w tym blisko 60 mln zł dofinansowania z programu inwestycyjnego Polski Ład). Kontrakt wykonawczy obowiązuje do połowy lutego, ostateczny termin oficjalnego otwarcia połączenia będzie zależał od odbiorów technicznych.
Nowe międzydzielnicowe połączenie z wiaduktem nad torami będzie wyposażone w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i przejścia dla pieszych. Instalowane jest nowoczesne oświetlenie uliczne, powstają również ekrany akustyczne chroniące budynki mieszkalne położone najbliżej nowej drogi.
W związku z wejściem w końcową fazę prac na rondzie Mickiewicza i nowym rondzie w ul. Krakowskiej od 8 sierpnia wieczorem (piątek) do 10 sierpnia wieczorem (niedziela) trwać będzie układanie górnej warstwy nawierzchni.
Oba ronda będą w czasie weekendu całkowicie nieprzejezdne. Informacje z mapkami objazdów na stronie MZD.
Na liniach autobusowych nr 10, 12, 20, 23, 24, 34 i 80 będą obowiązywały objazdy.
Jeżeli wykonawca budowy połączenia ul. 1 Maja z ul. Krakowską zdąży z tymi pracami do końca weekendu dotychczasowy ograniczony ruch na obu rondach powinien zostać przywrócony, ale przez cały czas trzeba liczyć się z utrudnieniami. Całkowite udrożnienie rond planowane jest – po zakończeniu prac – prawdopodobnie w ostatnim tygodniu sierpnia.
Aktualny stan prac przy budowie połączenia 1 Maja/Krakowska na poszczególnych odcinkach robót:
– rondo Mickiewicza: kontynuacja prac brukarskich dotyczących ciągów pieszych, podbudowa z kruszywa, podbudowa bitumiczna, warstwa wiążąca, ciąg dalszy asfaltowania ścieżek rowerowych, dokończenie warstwy ścieralnej wraz z obróbkami, roboty związane z kanalizacją deszczową w kierunku alei Niepodległości;
– ul. 1 Maja: prace w zakresie budowy muru oporowego z bloczków drobnowymiarowych wraz z nasypem z gruntu zbrojonego, kontynuacja prac w zakresie kanalizacji deszczowej, prace branży energetycznej;
– przęsła wiaduktu P1, P2 oraz P2-P3, P3-P4: montaż desek gzymsowych, przygotowanie do betonowania
– ul. Ogrodowa – ul. Stawowa: roboty branży drogowej- zabudowa elementów dróg i ulic, kontynuacja prac brukarskich, montaż kotw fundamentowych ekranów akustycznych, wykonanie izolacji fundamentów ekranów akustycznych, montaż desek gzymsowych na murach oporowych, prace branży oświetleniowej i energetycznej, prace branży sanitarnej – regulacja studzienek;
– ul. Stawowa – ul. Krakowska: zabudowa elementów dróg i ulic dotycząca ciągów pieszych i rowerowych, dostawa koszy zbrojeniowych, pali ekranów i rozpoczęcie wiercenia pali CFA wzdłuż ciągów pieszych. wykonywanie pali CFA wzdłuż ciągów pieszych;
– ul. Krakowska: roboty branży drogowej- zabudowa elementów dróg i ulic, kontynuacja prac brukarskich dot. ciągów pieszych i rowerowych, dokończenie warstwy ścieralnej wraz z obróbkami.